Dvadesetpetogodišnja Sumejja Tutmić, Zeničanka sa slovenačkom adresom, koja se bavi dizajniranjem islamske odjeće i modelingom, odlučila je podijeliti svoje iskustvo sa manipulacijama s kojima se susrela na instagramu. U Zenici je završila Drugu gimnaziju. Studirala je historiju na Filozofskom fakultetu u Sarajevu, ali studije nije privela kraju. Instagram zajednici je poznata pod imenom eiusprinceps i na ovoj je društvenoj mreži prati blizu pet hiljada ljudi.

Instagram profil sam napravila recimo zabave radi, ali kako je vrijeme odmicalo on je dobio razne svrhe. Počela sam da pišem savjete i kraće tekstove iz raznih oblasti. Nakon nekog vremena odlučila sam, kada sam već tu, da moj boravak ima nekog smisla. Počela sam više da pišem o vjeri, da predstavljam njene najljepše strane i njen pozitivan uticaj na društvo. Trudila sam se i danas se trudim da rušim predrasude koje su stvorene o mojoj religiji, kao i položaju zene u istoj. – ističe Sumejja koju prate i mnoge žene drugih vjeroispovijesti.

Prije možda dvije godine počela sam da promovišem hidžab u njegovom pravom svjetlu i na pravi način. Barem se nadam da je tako. Trudim se uraditi dobrih stvari koliko mogu i pokazati drugu stranu mnogih stvari koje su bez potrebe na lošem glasu. Što se tiče konkretno broja ljudi koji me prate, voljela bih ponekad da ih ima više. Ali ako se za veći broj ja moram mijenjati i postati ono što nisam, pisati ono što ne mislim i ne osjećam, ta ‘popularnost’ se nikada neće dogoditi. Ja želim biti i ostati tu za ljude koji me vole, koji koriste na ispravan način ono što dijelim i koji su na kraju jedan od većih razloga mojih objava i truda.

Internet bih nazvala najvećim zlom i najvećim dobrom koje mi danas posjedujemo. U mojim očima internet korisnike svrstavam u dvije grupe. Oni koji su tu sa lijepim namjerama i oni koji su tu sa ružnim i zlim namjerama. Imala sam priliku da gledam mnoge poznanice i prijateljice kako internet koriste u najljepše svrhe. Od pisanja tekstova i priča, preko prodaje radova, pa do raznih humanih i društveno korisnih profila. Internet je prepun motivacije i ideja iz raznih oblasti, divnih slika, savjeta i priča. Prepun je također i divnih ljudi koji su spremni mnogo da daju drugima. I da, često bez ikakve koristi budu na usluzi ljudima. Mnogo je i onih koji su razvili velike biznise pomoću interneta. Zaista je mnogo korisnih stvari zbog čega čovjek poželi da bude tu i da koristi internet dok je živ. Ali, nažalost, u ovih deset godina, aktivnog korištenja interneta, imala sam priliku da dođem u dodir i sa ljudima iz kategorije “zlo” – kategorije koja je iz dana u dan brojnija. Prvo bih navela one koji su tu da vrijeđaju druge i da komentarišu javno izgovarajući najgnusnije uvrede. Zatim imamo neku vrstu ‘praznih’ ljudi koji bez problema kradu ili kako oni to vole reci “posudjuju” tudje slike, tekstove, video snimke i druge sadržaje ličnog karaktera. I što je najtužnije takve stvari smatraju normalnim i ne vide nikakav problem u tome. Štaviše, nije im problem ni napasti onoga ko ih upozori ili im zabrani svoj sadržaj za takvu upotrebu. Također lažno predstavljanje, pravljenje lažnih profila u razne svrhe i sve tome slične stvari su ono što meni stvarno kvari sliku o internetu kao sredstvu koje možemo upotrijebiti za lični prosperitet na svakom polju.

Što se tiče manipulacija na instagramu, vjerujem da je instagram najplodnije tlo za takav sadržaj. Ljudi su vizuelni tipovi, a instagram se, kao što znamo, najviše bazira upravo na slikama. Osim toga, ljudi vjeruju u brojeve – od broja pratilaca do broja ljudi koje mi pratimo. Dakle, većina influensera gleda da im broj osoba koje prate bude ispod hiljade, a ako se radi o makro influenserima (ljudima čiji je broj pratilaca šestocifren) broj zapraćenih zna biti tek dvocifren što nam jasno pokazuje da su oni tu da zarade jer ih očigledno ne zanima sadržaj profila njihovih pratilaca. Realno, svi mi poznajemo više stotina ljudi koje imaju instagram i ako smo već dobri s njima, ne vidim razlog da im ne uzvratimo praćenje. Ima i ona poznata deviza – koliko para, toliko muzike, što znači da oni koji su spremni uložiti novac u sponzorisanje i promoviranje, imaju daleko više šanse da im sadržaj bude primijećen i da im se samim tim poveća broj pratilaca. Primjećen sadržaj ne mora nužno značiti i kvalitetan sadržaj. I onda ljudi posmatrajući megalomne cifre pratilaca poklanjaju svoje povjerenje. Oni koji nisu sigurni vrijedi li bacati novac na promovisanje, uzmu stvar u svoje ruke. A kako to izgleda uzimanje stvari u svoje ruke? Pa, na primjer, podijelite pet hiljada sa tristo šezdeset i pet (toliko dana ima u godini). Računica je jednostavna, potrebno je, dakle, dnevno zapratiti svega četrnaest osoba koje ćete otpratiti kada vam uzvrate praćenje i za godinu dana ćete imati pet hiljada pratilaca, što je kao neka cifra koja vam je potrebna da vas brendovi uzimaju za ozbiljno. Ovom cifrom pratilaca postajete mikro influencer. Većina mlađih osoba ima aplikacije koje pokazuju ko nas je otpratio pa manipulatori ove vrste najčešće vrebaju osobe srednje životne dobi kojima brojevi pratilaca ne znače ništa. Osim navedenog, primijetila sam da mnogi mikro influenceri komentarišu jedni drugima svaku sliku u kojoj se reklamira neki proizvod sa sličnim komentarima pa se ispod slike naiđe na manje više sve iste komentare tipa „voljela bih ovo probati, jedva čekam da ovo probam, divna preporuka probaću prvom prilikom“. Na ovaj način se stiče dojam da im je profil prometan, što je veoma važno za brend – tj da ima interakcije, iako, da se razumijemo, niko od njih i ne pomišlja da kupi proizvod. Što se tiče novca koji influenceri zarade, o tome bih mogla danima pisati. Naime, većina influencera početnika radi samo za proizvode koje kasnije proda po nižoj cijeni. Pojedini smatraju da je biti influencer samo imati pratioce, a najvažnija stvar je ipak imati znanje o onome što mi predstavljamo. Mnogi nemaju znanje, a su svjesni da proizvod koji reklamiraju nije dobar pa ga ipak preporučuju jer su ga dobili džaba ili zato što im je masno plaćeno. Neki nemaju znaje, a nisu ni svjesni da je za „biti influencer“ potrebno znanje, ali im se sviđa dobivati PR pakete i kozmetiku. Kako god, krajnji ishod je isti iako smatram da je savjesnost prve grupacije ta koja ih čini najvećim zlom na instagramu i zbog njih sam nerijetko poželjela da obrišem ovu društvenu mrežu. – ističe Tutmić, koja i uvijek javno podrži influencere koji vrijede i koji rade u skladu sa sopstvenom savješću.

Tridesetčetverogodišnja Danica Jakšić iz Vršca, pravnica i blogerka, koja je internet zajednici poznata kao blogabilna87, o temi instagrama i manipulacija na istom, odgovorila je jednom zanimljivom pričom.

NEKA TI BUDE!

Dragi korisniče!

Ja sam Instagram. Došao sam kako bih ti olakšao život. Ili otežao. U svakom slučaju, promenio.

Do tebe je. Ja sam kao nož koji neki koriste da bi odsekli hleb, a neki da ubiju čoveka.

Ti koristiš – ti biraš!

Ne misliš valjda da sam ja kriv!?

Ja sam rentgen. Ili možda ogledalo? Pokazujem tvoje sklonosti, mane, navike…

Mogu da prodam proizvod, uslugu, obraz, dušu…Tvoju ili tuđu, bilo kad. Mogu da ti otmem ceo dan, mesec, godinu. Mogu da te povežem ili upoznam sa devojkom, umetnikom, lopovom, pedofilom…Ali, nisam ja kriv!

Ti tražiš – ti nalaziš! Ili – možda neko tebe traži i nalazi…

Ja sam zid, a ti kačiš šta želiš – album, snimke, lokacije, šale, komentare, poeziju, humanitarne akcije…! 

Niko ti ne brani, ali svako može da vidi. I neko može da zloupotrebi.

Ti si zapravo manipulant. Stavljaš na mene ono što želiš da drugi vide. I zato – ne pravi se naivan! 

Možeš biti samo korisnik. Možeš biti prevarant ili žrtva prevare. A prevare su razne, velike ili male, kao što hiljadama godina postoje bez mene i van mene.

Neko želi da izgleda srećno. I neka mu bude!

Neko želi da izgleda humano. I neka mu bude!

Neko želi da izgleda lepo. I neka mu bude!

Neko želi da mu svi zavide. I neka mu bude!

Neko može to sve da zloupotrebi – I neka mu bude!

OSTAVITI ODGOVOR