Sedam zanimljivih činjenica o novinarstvu – Uloga novinarstva je važnija nego što se čini

0
102

Preuzeto sa www.studentski.hr, objavljeno 21.10.2017, izvor: Lifehack

Novinarstvo je jedno od onih zanimanja za koje mnogi misle da je lako i da se njime može baviti svatko. I apsolutno su u pravu jer je to profesija koja zahtijeva najviše dobre volje i želje za istraživanjem. Znanje o struci je, naravno, poželjno kao i svako dodatno znanje. No sama srž novinarstva, želja za istraživanjem, nalazi se u svima nama. Za one koje zanima što to novinarstvo zapravo jest, pripremili smo nekoliko zanimljivosti.

Svi za sebe misle da su duhoviti, pametni i da znaju pisati. A ipak za tolike se ljude pitamo odakle izvlače šale ili jesu li stvarno rekli to što smo čuli. Tako je i u pisanju. Mnogi ljudi vjeruju da znaju pisati, pa čak i da su sposobni napisati knjigu. Dapače, neki se već smatraju amaterskim autorima, a pisanje nije baš atomska fizika. Ipak, potrebno je biti mrvicu pismen i imati šačicu smisla za rečenične konstrukcije. No postoje različiti načini pisanja, a mi ćemo ovdje govoriti o novinarskom pisanju koje mnogi podcjenjuju. Smatramo da je važno znati ponešto o novinarstvu, pa donosimo sedam najvažnijih činjenica o njemu.

  1. Novinarstvo je profesija, ali nisu svi objavljeni tekstovi novinarski

Danas ljudi svaki objavljeni tekst smatraju novinarskim, no u realnosti to nije tako. Internet je svima pružio jednaku mogućnost javnog izražavanja, bilo komentiranjem bilo objavljivanjem vlastitog teksta na blogu ili stranici. No važno je znati da nisu svi objavljeni tekstovi zapravo novinarski. Danas postoje čak i portali koje ne vode novinari i koji ne prate novinarska načela, a o broju drugih oblika internetskog izražavanja može se samo nagađati. Novinarstvo je s druge strane i dalje profesija s ustaljenim načelima i pisanim pravilima. Novinarstvo je dakle struka pomoću koje se profesionalno izvještava i prenose informacije. Između bloga i pravog portala razlika je golema, ali novinarstvo nudi istinite, točne i istražene podatke kojima se može vjerovati.

  1. Novinarstvom se može baviti svatko uz trud i praksu

Jedna je to od onih profesija koje se lako nauče. Uz dobru praksu i mentorstvo moguće je lako svladati potrebne vještine. No treba dobro otvoriti oči i uši jer novinari imaju sposobnost da ono što vide pretvore u čitljiv i lako razumljiv tekst ili prilog. Potrebno je imati osjećaj za pisanje, ustrajati u svom naumu i željeti prenositi istinu, a sve će ostalo doći usput. Za ozbiljno novinarstvo potrebna su mnoga znanja, ali sve se da naučiti uz dobrog mentora i malo dobre volje. Novinarstvo nije samo „napiši pa objavi”, iako ga mnogi takvim smatraju. Skriveno je tu još mnogo toga veselog i neveselog.

  1. Ako želiš biti novinar, ne moraš studirati novinarstvo

Jedna je od super stvari za ostale struke i loša za studente novinarstva ta što se novinari ne stvaraju samo na studiju novinarstva ili komunikologije. Oni će uvijek imati prednost zbog boljeg poznavanja struke, poznavanja medijskog sustava, politike i samih tehnika pisanja, no ono što njima kronično nedostaje je specijalizacija. Stoga svatko tko je stručnjak u nekom području, ili se takvim voli nazivati, te ima smisla za pisanje, a voljan je naučiti neke osnove, već ima predispozicije za dobrog novinara.

  1. Novinarski etički kodeks stvarno postoji

Ne, to nije mit. Postoje pravila ponašanja za novinare. Novinarstvo se kao i svaka druga profesija razvijalo kroz povijest. Od prvih pisanih tekstova do tiskanih knjiga prošlo je puno vremena, a pritom se razvijala i pismenost. A od prvih novinarskih redakcija do danas skupio se pozamašan broj pravila o tome što je dopušteno, a što zabranjeno. Naravno, postoje i nepisana pravila od kojih neka vrijede za sve redakcije, a neka si je novinar sam zadao definirajući njima svoj stil pisanja ili izvještavanja. Najvažnije je nepisano pravilo humanost. Novinarstvo nije djelatnost protiv čovjeka. Dapače, ono i postoji radi ljudi kako bi ih se informiralo i kako bi im se pružio glas. Ključna su riječ u svakoj priči ljudi. Od ljudi za ljude – koliko god to zvučalo kao reklama za tenisice, istina je. Novinari su samo ljudi koji se trude što bolje obaviti svoj posao.

  1. Uloga novinara važnija je nego što se čini

Novinarstvo je jedna od središnjih struka koja mora postojati da bi država funkcionirala. Tijekom povijesti sva su otkrića vodila do stvaranja medija, a sve borbe do potrebe za zagovaranjem onih koji se ne mogu izraziti. Iako mnogi vjeruju da je novinarstvo dosta nebitno, zamislite samo svijet bez medija. To znači bez radija, televizije, tiskanih medija (tj. i novina i stripova i magazina i knjiga) te, posljednje, bez portala. Vratili bismo se u gluho i slijepo doba, za nevrijeme bismo saznali tek kada bi došlo do nas ili za rat nakon što bi završio. Uloga informiranja nije mala. Novinari obavljaju prilično važan posao, sakupljaju informacije i nude ih velikom broju ljudi. U tome je teret – svakodnevni problemi uzimaju svoj danak, ali na kraju dana, kada novinari pogledaju priču koju su napravili, kada vide za koga to rade i zašto, težina nestane i ostane samo zadovoljstvo.

  1. Uloga novinarstva u internetskom dobu važnija je nego ikad

Lažne vijesti, manipulacije i dezinformacije sve se više šire. Internet je postao ogromna mreža nekontroliranog sadržaja. Većini sadržaja autori su anonimni, a onima koji su potpisani, nemoguće je zapravo provjeriti identitet autora. Dok se online umnožava neprovjereni sadržaj, novinarstvo ostaje jedini izvor točnih i provjerenih informacija. Osobe koje pišu za službene portale javne su i njihov je profil lako provjeriti kao i postignutu razinu školovanja ili prijašnje radove. Korisnicima interneta zaštita od dezinformacija trebala bi biti najvažnija odmah nakon zaštite osobnih podataka. U tom kontekstu ključna je edukacija iz područja medijske pismenosti. 

  1. Novinarstvo nije PR

Odnosi s javnošću i novinarstvo kolegijalne su struke, rade zajedno – PR-ovci prenose poruku koju novinari primaju da bi napravili priču. No sama im je zadaća i uloga potpuno drugačija. Ključna je razlika u načinu prenošenja informacije: PR-ovcima je zadaća uvjeriti druge da je njihov klijent najbolji i predstaviti ga u najboljem svjetlu dok je novinarima jedina motivacija istinost i uravnoteženost priče. Novinari moraju saznati i onu lošiju stranu priče te pustiti čitatelje da sami odluče na kojoj će strani biti.

 

OSTAVITI ODGOVOR